-10% auto's op ring: geen extra rijstroken

donderdag 31 maart 2011
Terug naar overzicht

-10% auto's op ring: geen extra rijstroken

In de file staan op de R0 kost de economie elk jaar tussen 60 en 100 miljoen euro zonder rekening te houden met sociale en milieukosten. “Volgens het IRIS II-plan zijn 50% van de auto's in de spits op de Brusselse ring bedrijfswagens”, zegt Jef Van Damme. “En verwonderlijk is dat niet, want door het huidige fiscale beleid worden bedrijven aangemoedigd bedrijfswagens aan hun werknemers aan te bieden. Maar die fiscale stimulans moet verdwijnen.” Een studie van SD Worx (Knack 16 februari 2011) en een Deens onderzoek (Le Soir 27 juli 2010) becijferden dat de overheid jaarlijks 4,1 miljard euro aan belastingen misloopt door het fiscale systeem van bedrijfswagens.“Als de fiscale stimulans voor bedrijfswagens ingeperkt wordt, heeft dit waarschijnlijk een impact op de  files en zijn projecten als de verbreding van de Brusselse ring misschien wel onnodig. Ik vind dat het mobiliteitsbeleid nog steeds veel te veel in functie van de auto gevoerd wordt. Daarom is het voorstel van Sp.a om een mobiliteitsbudget in te voeren ook zo interessant”, zegt Jef Van Damme. “Want dit fiscaal interessant budget kan de werknemer vrij spenderen aan verschillende vervoersmodi.”

Jef Van Damme voelt zich gesteund door de Europese Commissie die eerder deze week haar Witboek voor Transport presenteerde. Daarin werd voorgesteld diesel- en benzinewagens tegen 2050 uit de stadscentra te weren, en werd er een aanzet gegeven naar een rationele mobiliteit, met onder andere een belangrijk onderdeel ‘smart pricing and taxation’.