Beterschap in zicht voor flessenhals Louiza

zaterdag 31 augustus 2013
Terug naar overzicht

Beterschap in zicht voor flessenhals Louiza

Op het stuk Louizalaan tussen Stefanieplein en Louizaplein stropt doorgaans alle gemotoriseerd verkeer. De stoep is vaak bezet door wildparkeerders en de zachte weggebruiker krijgt er nauwelijks ruimte. De wildparkeerders nemen de plaats in die initieel was voorbehouden voor vrachtwagens om (in beperkt tijdsbestek) te laden en te lossen. Nu is er verbetering in zicht: er komt begin september een nieuw verbod op wildparkeren en vrachtwagenbestuurders mogen niet meer laden en lossen op de stoep. Toch is dit geen oplossing van het verkeersvraagstuk.

Jef Van Damme: “Het nieuwe reglement is een verbetering. De stoepen aan Louiza kregen een upgrade en de signalisatie is aangepast. Maar voor de zachte weggebruiker is het nog niet perfect. Vrachtwagens die nu komen leveren, zullen dat voortaan op de rijweg doen. Je zal er als fietser maar langs moeten. Het betekent dat je de kasseien en de sporen op moet. Dat blijft een gevaarlijk manoeuvre.”

sp.a blijft dan ook pleiten voor de ideale oplossing: een autovrije Louizalaan. Alleen een radicale keuze voor de zachte weggebruiker zal de flessenhals oplossen en van de Louizalaan een plaats maken om te flaneren. Maar die keuze vraagt drastischer maatregelen.

Van Damme: “Dergelijke maatregelen nemen vraagt heel wat moed. Veel handelaars protesteren als hun winkelstraat autovrij wordt gemaakt. Vaak draaien ze achteraf bij. Want een autovrije straat nodigt uit tot kuieren, trekt mensen aan en zorgt voor meer omzet. De Brusselse regering zal de nieuwe regeling van Louiza binnen vijf maanden evalueren. Ik hoop dat de geesten rijpen voor een autovrije winkel- en wandelstraat.”

Brusselnieuws schreef er ook een artikel over. Om het te lezen, klik hier