Brussel lage-emissiezone vanaf 1/1/2018

maandag 09 oktober 2017
Terug naar overzicht

Brussel lage-emissiezone vanaf 1/1/2018

Nu is het officieel. Op 28 september keurde de Brusselse Regering de wet goed die de lage-emissiezone invoert vanaf 2018. Wie dan met een vervuilende wagen Brussel binnenrijdt, zal een boete moeten betalen tot 350 euro.

Vanaf 2018 kunnen heel oude diesels Brussel dus niet meer in. Eerst zijn dieselwagens van euronorm 0 en 1 verboden. Geleidelijk aan zal de norm verstrengen en worden ook benzinewagens geviseerd.

Het hing in de lucht (pun intended). Antwerpen voerde de LEZ in op 1 februari van dit jaar. Brussel volgt op 1 januari 2018. Vanaf ​zomer 2018 is er in​ Mechelen en Willebroek een LEZ van kracht en vanaf 2020 in Gent. Ook in Parijs worden vervuilende wagens gebannen. Daar moet je sedert begin dit jaar een sticker plakken. De kleur van de sticker geeft aan hoeveel stikstof en fijnstof je wagen uitstoot.

Al verschilt de aanpak en timing, het is duidelijk dat steden vervuilende wagens willen weren van hun grondgebied. En wat dan buiten de zone? Uiteraard zouden die vervuilende wagens daar beter ook niet rijden. Want ook al mogen ze er rijden, ze vervuilen nog altijd.

Duurzame mobiliteit

De LEZ is één maatregel om de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren. Maar niet de enige. Brusselaars (en bezoekers) moeten de omslag maken naar duurzame mobiliteit: het aantal wagens in de Brussel moet verminderen. Want wagens nemen nog altijd veel ruimte in beslag en de kans op zware ongevallen is groter met gemotoriseerd verkeer.

We moeten naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Daarvoor zijn er flankerende maatregelen nodig, zoals randparkings, veilige fietspaden en goed openbaar vervoer. 

foto: autovrije zondag 2017, reporters