Brussel wordt lage-emissiezone

maandag 13 juni 2016
Terug naar overzicht

Brussel wordt lage-emissiezone

Begin juni besliste de Brusselse regering om van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ) te maken. Oude dieselwagens mogen vanaf 2018 Brussel niet meer in. Vanaf 2019 worden de normen ook strenger.

Het is een tweede belangrijke maatregel om de luchtkwaliteit in Brussel op korte termijn te verbeteren. Eerder al besliste de Brusselse regering om bij de MIVB geen dieselbussen meer aan te schaffen. Een lage-emissiezone is een ruimtelijk begrensd gebied binnen een stad of gemeente, waar bepaalde toegangsbeperkingen voor vervuilende voertuigen gelden.

Op de eerste plaats worden dieselwagens geweerd, want zij stoten veel fijn stof uit. Verschillende steden en gemeenten in Europa (Londen, Utrecht, Berlijn, Milaan) hebben al een lage-emissiezones ingevoerd. Nu wordt Brussel ook een LEZ.

Wat zal er in Brussel veranderen?

Vanaf 2018 mogen auto’s met een uitstootstandaard Euro 1 of lager Brussel niet meer in. Die normen verstrengen geleidelijkaan. Auto's met een uitstootstandaard Euro 2 zijn verboden vanaf 2019, van Euro 3 in 2020, Euro 4 in 2022 en Euro 5 in 2025.

Hoe weet het gewest welke wagens in Brussel rondrijden? Dat wordt nagegaan met nummerplaatscontrole via camera’s. Die camera’s zullen op de invalswegen naar het Brussels Gewest staan alsook in de lage-emissiezone zelf.

Betere luchtkwaliteit voor de Brusselaars

sp.a is altijd gangmaker geweest om van Brussel een lage-emissiezone te maken. Niet te vergeten, de LEZ is ook een sociale maatregel.

Want bijna 1 op 2 Brusselse gezinnen heeft geen auto. Zij dragen dus de lasten van druk autoverkeer: ze ondervinden last van luchtvervuiling, moeten in de openbare ruimte plaats opofferen voor wagens en begeven zich als zwakke weggebruikers in het verkeer moeten. Zij profiteren dus niet van het autoverkeer. Ze hebben er alleen maar last van. Vervuiling aan banden leggen via de LEZ is dus goed voor de Brusselse gezinnen.

Uiteraard zijn er ook andere maatregelen mogelijk. Een overheid moet er niet alleen zorgen dat er minder vervuilende wagens in Brussel rijden. Ze moet ook alternatieven uitwerken zoals veilige fietspaden of aantrekkelijk openbaar vervoer. Ook dat zijn stokpaardjes van sp.a.

Goede luchtkwaliteit en veilig verkeer in een drukbevolkte stad, het is gewoon té belangrijk. Daar moet je werk van maken.  

 

Lees de tussenkomst Jef Van Damme in het debat over de LEZ in de plenaire vergadering Brussels Hoofdstedelijk Parlement