Brusselse metrostations blijven vuil en ontoegankelijk

donderdag 14 juli 2011
Terug naar overzicht

Brusselse metrostations blijven vuil en ontoegankelijk

sp.a-parlementslid Jef Van Damme stelt een status quo met vorig jaar vast voor netheid en breidt zijn Metr-O-Net-onderzoek uit met toegankelijkheid

Meer dan één op vijf metrostations zijn ronduit smerig. In een kwart van de stations zijn roltrappen of lift buiten dienst. Een derde van de stations kampt met een onveiligheidsgevoel. Dit zijn enkele onthutsende vaststellingen uit de enquête die Brussels parlementslid Jef Van Damme (sp.a) voor de tweede keer uitvoerde. “Er is geen vooruitgang tegenover 2010. Minister Grouwels bevestigt dat het aantal klachten op een jaar tijd verdubbelde maar heeft geen oplossing. De situatie is onhoudbaar,” stelt Jef Van Damme.

In februari 2010 gaf Brussels mobiliteitsminister Grouwels toe dat er nauwelijks openbare toiletten in de metro’s aanwezig waren. sp.a onderzocht in juni 2010 alle stations. Acht op tien van hen had geen openbaar toilet. Meer dan één op drie stations waren in 2010 vuil en kenden een slecht veiligheidsgevoel (zie tabel).

In mei 2011 interpelleerde Jef Van Damme de minister opnieuw. Uit haar antwoord bleek dat er sinds februari 2010 geen echte maatregelen genomen zijn om het netheidsprobleem aan te pakken. Dat blijkt ook uit een update van de enquête uitgevoerd tijdens de kantooruren in de maand mei en juni van dit jaar. 44% of bijna de helft van de stations scoren slechter! Een triest voorbeeld van het falende beleid is metrostation Beurs, vlakbij de Grote Markt en in het midden van de Brusselse uitgaansbuurt. In dit belangrijke station is een toilet dat al meer dan een jaar gesloten is. Gevolg: het stinkt er op elk moment van de dag naar urine. Bovendien was het station tijdens de inspectie ronduit smerig door sluikstort. Jef Van Damme: “Ik vind het onaanvaardbaar dat toeristen, pendelaars én Brusselaars zelf in het hart van hun stad geconfronteerd worden met zo’n smerige stations. Een schande.”

Jef Van Damme onderzocht dit jaar ook de toegankelijkheid van de metro’s voor gehandicapten, oudere mensen en reizigers met een kinderwagen of een reiskoffer. Ook de resultaten van de toegankelijkheid zijn onthutsend. Van alle roltrappen en liften is er één op vier buiten dienst. Het Metr-O-net-onderzoek bevestigt daarmee de cijfers van minister Grouwels, nl. dat er gemiddeld 160 pannes per dag zijn op een totaal van 577 liften en roltrappen.

“Minister Grouwels kent de problemen wel, maar maakt van netheid en toegankelijkheid geen prioriteit,” zegt Jef Van Damme. Hij legt 11 haalbare voorstellen op tafel waarvan de 3 belangrijkste:

-              Een publiek toegankelijk toilet in elk station. De toiletten zijn er wel, maar je kan ze vaak niet gebruiken;

-              Meer administratieve boetes uitschrijven om vandalisme, sluikstorten en wildplassen tegen te gaan (nu worden er jaarlijks 2 boetes per controleur uitgeschreven);

-              Een garantie dat minstens één roltrap per station werkt. Dat kan door een sneller herstel van defecte roltrappen (160 pannes per dag) als aanvulling op preventief onderhoud;

 Jef Van Damme besluit: “De eerste stap is het erkennen van het probleem, de tweede het aanpakken ervan. Ik roep de minister op om er hier en nu aan te beginnen.”

 

Het volledige persdossier en de resultaten van de enquête per metrostation zijn gebundeld op de website www.metr-o-net.be.