?Een busbaan op de Ninoofsesteenweg is een win-win situatie voor iedereen?

vrijdag 09 maart 2012
Terug naar overzicht

?Een busbaan op de Ninoofsesteenweg is een win-win situatie voor iedereen?

Er wordt mogelijk een busbaan van anderhalve kilometer aangelegd op de Ninoofsesteenweg tussen Prins Van Luik en de Zonnebloemenstraat. Op dat gedeelte is er nu  1 rijstrook in elke richting en passeren er 12 bussen per uur tijdens het spitsuur. “Zo’n busbaan zou niet alleen voor het openbaar vervoer een meerwaarde zijn, maar het verbetert ook de toegang tot de winkels die er op de Ninoofsesteenweg zijn, en het zou het verkeer vlotter doen verlopen”, vindt Jef Van Damme, schepen van Mobiliteit in Molenbeek.

Steeds meer mensen rijden langs de Ninoofsesteenweg op het grondgebied van Molenbeek en Anderlecht het Brussels Gewest binnen en buiten. Ook per bus, want er komen maar liefst 7 buslijnen van De Lijn langs deze weg, die per dag 6500 passagiers vervoeren, waarvan 3000 mensen inwoners zijn van Anderlecht of Molenbeek. Op het spitsuur komen er 12 bussen van De Lijn per uur langs de Ninoofsesteenweg. Een busbaan op anderhalve kilometer zou betekenen dat het parcours 10 minuten sneller kan afgelegd worden.

“Zo’n busbaan is een win-win situatie voor iedereen. Dit betekent dus niet alleen dat de reizigers die Molenbeek en Anderlecht doorkruisen de Ninoofsesteenweg met De Lijn –de MIVB rijdt hier niet-, sneller ter plaatse zijn. Maar ook dat het verkeer in het algemeen vlotter zal gaan en dat de winkels beter bereikbaar zullen zijn”, zegt Jef Van Damme. “Er zal hiervoor een parkeerstrook moeten wijken, maar ook de bewoners met een auto hoeven niet te vrezen dat ze die niet meer zullen kunnen parkeren: we voorzien alternatieven door overeenkomsten af te sluiten met handelaars die daar een grote parking bezitten. Uit een studie die de parkeergewoontes bekeken heeft op de Ninoofseesteenweg tussen het Weststation en Prins Van Luik blijkt trouwens dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen eerder laag was. 40% van de Molenbekenaeren hééft ook gewoon geen auto.”

De Schepencolleges van Anderlecht en Molenbeek hebben nog geen definitieve goedkeuring gegeven voor het project. Na de goedkeuring zou er alleszins eerst een testfase van 6 maanden komen.