Fietsen door het rood, waar mag het?

woensdag 18 mei 2016
Terug naar overzicht

Fietsen door het rood, waar mag het?

In Brussel mag je als fietser soms door het rood rijden om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden. Het is een gunstregel die het fietsen vergemakkelijkt. Of het mag, wordt aangegeven door een verkeersbord (B22 en B23). Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was de eerste wegbeheerder die de maatregel invoerde, in 2012.

Ik volg jaarlijks het succes van deze maatregel op met een schriftelijke vraag. Hoeveel borden komen erbij? Waar staan ze? De borden worden geplaatst op voorstel van Brussel Mobiliteit of op verzoek van een gemeente of weggebruikers. Ze zijn een indicatie van hoe fietsvriendelijk een gemeente is.

Vlot fietsen = beleidskeuze

Het aantal borden ‘rechtsaf/rechtdoor door rood’ in het gewest neemt toe, vooral op gewestwegen. Op gemeentewegen komen er minder borden bij. Toegegeven, gemeentewegen hebben minder verkeerslichten. Als er geen verkeerslicht staat, is er ook geen bord nodig. Toch is minder verkeerslichten op gemeentewegen maar ten dele een verklaring voor het verschil in aantal borden.

Het plaatsen van borden is immers een keuze, een kwestie van beleid dus. In gemeenten in het Oosten en het Zuiden van het gewest staan er weinig borden. In Jette, Oudergem Sint-Pieters-Woluwe en Ukkel zijn er weinig borden bijgekomen. En dat is jammer. Want zachte verplaatsingmodi (zoals de fiets) moet je aanmoedigen. Zeker in Brussel, waar de bevolking groeit en de vraag naar mobiliteit stijgt. Je moet werk maken van alternatieven voor de auto. Want als iedereen zich met de wagen verplaatst, zullen de wegen dichtslibben.

Ik roep dan ook de Brusselse gemeenten in het Oosten en het Zuiden van het gewest op om een tandje bij te steken en het fietsen te promoten.