Fietsers en voetgangers, goed voor de omzet

vrijdag 22 april 2016
Terug naar overzicht

Fietsers en voetgangers, goed voor de omzet

Ooit was Brussel een stad van koning auto. Dat begint stilaan te veranderen. Zo werden de Centrale Lanen vorig jaar autovrij. Er kwam veel reactie. Handelaars maakten zich ongerust dat ze klanten zouden verliezen. Maar ze overschatten doorgaans het aantal klanten dat met de wagen komt. Bovendien spenderen fietsers en voetgangers meer.

Handelaars baseren zich op een gevoel: ‘Als mijn klanten niet met de wagen kunnen komen, dan blijven ze weg. Dan ben ik mijn klanten kwijt.’ Dat gevoel is niet altijd juist. En bovendien heeft autovrij ook voordelen. Maar het duurt een tijd eer de voordelen duidelijk zijn.

Iedereen moet wennen

Eerst is er een overgangsperiode. Daarna stijgt doorgaans het aantal klanten in autoluwe zones. Nederlandse steden als Utrecht en Groningen bewijzen het. In eigen land steeg in Beveren-Waas de omzet sinds de winkelstraat autoluw werd. Handelaars willen er niet meer terug naar vroeger.

Wie te voet of met de fiets door de stad trekt en een leuke winkel, bar of restaurant ziet, kan makkelijker stoppen. Iemand in de auto moet eerst nog een parkeerplaats vinden. Bovendien komen fietsers en voetgangers vaker terug voor kleine uitgaven. In totaal geven ze meer uit dan een klant die met de wagen komt.

De toekomst bereid je vandaag voor

Bovendien is het autoluw maken van de stad ook een kwestie van vooruitzien. De Brusselse bevolking groeit. Dus moet je werk maken van alternatieven voor de auto. Want als iedereen zich met de wagen verplaatst, zullen de wegen dichtslibben. Daarom pleit sp.a Brussel voor een sterk openbaar vervoer en veel ruimte voor fiets- en voetganger. Zo kan de Brusselaar zich makkelijk verplaatsen, verbetert de luchtkwaliteit en wordt het verkeer veiliger.

sp.a maakte op veel plaatsen al de keuze voor autoluwe of -vrije pleinen. Ik maakte als schepen Gemeenteplein Molenbeek autovrij, in stad Brussel zijn de centrale lanen autovrij, de Elsensesteenweg in Elsene krijgt een heraanleg met veel plaats voor zachte weggebruikers.

Brussel heeft klappen gekregen

De aanslagen van 22 maart hebben Brussel in het hart geraakt. De lockdown na de aanslagen in Parijs had ook grote impact. Handelaars hebben het niet gemakkelijk. Ik hoop dat het normale leven zich in Brussel zal herstellen. En dat het positieve effect van de autovrije zones snel merkbaar zal zijn.  

 

Lees de studie Consumer Behavior and Travel Choices: The Impacts of Cyclists.

foto: Hylke Gryseels