Hoe belangrijk vinden burgemeesters verkeersveiligheid?

maandag 11 september 2017
Terug naar overzicht

Hoe belangrijk vinden burgemeesters verkeersveiligheid?

In de Brusselse tunnels geldt een snelheidslimiet van 50 km per uur. Alleen wordt die nauwelijks gerespecteerd. De Brusselse Regering wil trajectcontrole installeren in de Leopold II-tunnel. Respect voor de regels dwing je immers af met controle. Alleen zijn de gemeentebesturen van Molenbeek en Koekelberg tegen.

Afdwingen dat de snelheid wordt gerespecteerd, er zijn heel redelijke argumenten voor. De wet is nu eenmaal de wet. Maar ook, het is veiliger. Veel automobilisten hebben vandaag het gevoel dat sneller gaan dan 50 km/uur geen probleem is. Alleen vergissen ze zich. Er gebeuren regelmatig ongelukken in de tunnels.

Respect afdwingen

Onderzoek van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) bevestigt dat 70km/uur in de tunnels te snel is om veilig te zijn. Met talrijke in- en uitritten, vaak op korte afstand van elkaar, kleine invoeg-of voorsorteerstroken is de kans op plotse manoeuvres en vertragingen groot. Dus is 50 km/u de aangewezen snelheid.

De (liberale) burgemeesters van Molenbeek en Koekelberg denken er anders over. Ze liggen dwars en weigeren het akkoord met de Brusselse Regering over trajectcontrole te tekenen. Het officiële argument: ‘het is te streng om al vanaf meer dan 50 km/uur boetes uit te schrijven.’ En dus kan er wel gecontroleerd worden, maar niet beboet. Want alleen met een akkoord tussen burgemeesters en gewest kan de politie de boetes effectief uitschrijven.

Machtspelletje

Er is geen objectieve reden om de snelheid in te tunnel niet te laten respecteren. Er zit meer achter. De MR-burgemeesters voeren vanuit hun gemeente oppositie tegen een beslissing van de Brusselse regering, omdat MR daar in oppositie zit. Fraai is het niet. Verkeersveiligheid zou de politieke tegenstellingen moeten overrulen. 

foto: reporters