“Mobiliteit: meer geld is goed, meer actie is beter”

donderdag 24 november 2011
Terug naar overzicht

“Mobiliteit: meer geld is goed, meer actie is beter”

Volgens Brussels parlementslid Jef Van Damme (sp.a) staat de Brusselse begroting voor mobiliteit opnieuw vol goede intenties. Het valt echter af te wachten of er meer van terecht zal komen dan de vorige jaren.

Minister Brigitte Grouwels trekt 785 miljoen euro uit voor mobiliteit in Brussel voor 2012. Dit is een stijging dankzij de extra federale financiering van 45 miljoen euro ten gevolge van de staatshervorming. Brussels parlementslid Jef Van Damme (sp.a: “Maar dat budget moet zich ook vertalen in concrete daden. Momenteel loopt het op dat vlak nog te vaak mis. Bovendien is de stijging van het budget ten opzicht van vorig jaar nog onzeker: begrotingsminister Vanraes verklaarde dat indien de federale middelen niet tijdig worden vrijgemaakt, er op het mobiliteitsbudget voor 45 miljoen bespaard moet worden.”

“Het lijkt erop dat een begroting voor minister Grouwels heel vrijblijvend blijft”, stelt Jef Van Damme. “Heel wat projecten worden al voor het derde of vierde jaar op rij in de begroting ingeschreven zonder dat ze gerealiseerd zijn, zonder dat zelfs de eerste steen is gelegd. Kijken we maar naar de plannen voor tram 9 (metrostation Simonis tot het UZ Brussel) die er al 4 jaar zijn, voorlopig zonder concrete realisatie. De bouwvergunning voor de Charles Woestelaan dateert van 2008 maar nog steeds is de uitvoering niet gestart. De plannen voor de heraanleg van het Schweitzerplein: eenzelfde verhaal. Sommige van die projecten worden zelfs door de eigen regeringspartners geblokkeerd in de uitvoeringsfase. Zo was dat bijvoorbeeld het geval bij het dossier van de Havenlaan.”

“En het zijn uiteraard niet alleen de openbare werken waar nogal eens vertraging wordt opgelopen”, zegt Jef Van Damme. “Van het IRISII-plan, dat ondertussen al meer dan een jaar geleden door de regering werd goedgekeurd, is nog steeds geen enkele maatregel gerealiseerd. Geen stadstol, geen rekeningrijden, geen gewestelijke parkeeragentschap of gewestelijk parkeerplan. En de fietscel van het Brussels Gewest heeft dan misschien wel meer fietsbudget gekregen, maar door een gebrek aan mankracht blijven de budgetten liggen en blijven de plannen dode letter.”

De effectieve realisaties in Brussel de vorige twee jaren bewijst voor Jef Van Damme dat een ambitieus budget niet voldoende is. “Dat budget moet ook vertaald worden in actie en resultaten op het terrein. Het enige besluit dat we kunnen trekken, is dat de begroting net als de voorbije jaren vol mooie intenties staat, maar het valt nog af te wachten of hier meer van zal terechtkomen dan de vorige jaren. Daarvoor heeft men immers een krachtdadige en eensgezinde regering en veel politieke moed nodig, iets waar de Brusselse regering de afgelopen jaren niet in uitblonk.”

Jef Van Damme besluit dat de Brusselaars gegijzeld worden door een statisch mobiliteitsbeleid. “Onze stad staat stil en heeft meer dan ooit nood aan een ‘mobiliteitshock’ die Brussel terug brengt in het peloton van duurzame, innovatieve en leefbare Europese steden. Met minister Grouwels en staatssecretaris de Lille zie ik dat niet gebeuren. Zij dreigen de geschiedenis in te gaan als Minister van Uitgestelde Werken en Staatssecretaris voor Onuitgevoerde plannen.”