Molenbeek 2018: een autoluwe woonoase en dé mediterraanse shoppingreferentie van België!

donderdag 04 oktober 2012
Terug naar overzicht

Molenbeek 2018: een autoluwe woonoase en dé mediterraanse shoppingreferentie van België!

Molenbeek centrum heeft een enorm winkelpotentieel door haar goede bereikbaarheid en haar divers aanbod van producten. “De troeven van Molenbeek worden nog te weinig uitgespeeld”, zegt schepen Jef Van Damme (sp.a).  Hij wil tegen 2018 o.a. de  Gentse Steenweg afsluiten om er een Molenbeekse Nieuwstraat van te maken.

Goede bereikbaarheid en divers aanbod
Molenbeek heeft een heleboel winkels met exclusieve zuiderse producten, een goede bereikbaarheid met metro, tram en bus; en het bevindt zich vlakbij het centrum van Brussel. Wist u bijvoorbeeld dat Molenbeek de grootste Pakistaanse supermarkt heeft van België? Wist u dat mensen van overal naar Molenbeek komen voor een authentiek Marokkaans salon op maat? Of dat u er zowel hippe vrijetijdskleding, als kostuums als trouwjurken kan vinden?

Gentse Steenweg als winkelwandelstraat
Jef Van Damme droomt van een historisch centrum waar vele groene ruimtes en speelruimtes zijn, waar iedereen rustig kan winkelen en waar de voetgangers en fietsers voorrang krijgen op de auto. “Uit een enquête die we deze zomer hebben uitgevoerd is gebleken dat een grote meerderheid vragende partij is voor een autoluwe winkelstraat. Bovendien kunnen we dit relatief snel realiseren. In eerste instantie moet het doorgaand verkeer, dat de Gentsesteenweg nu als sluipweg gebruikt, geweerd worden. Mensen moeten, via een intelligent lussensysteem, wel nog tot vlakbij de winkels kunnen parkeren via zowel de bestaande als een nieuw te bouwen ondergrondse parking.”

Groene woonzone
Daarnaast pleit Jef Van Damme voor de heraanleg van een paar pleinen en straten om o.a meer groenruimte te creëren. “Ook dit is op zeer korte termijn uitvoerbaar,” zegt hij, want “voor het Gemeenteplein, het Sint-Mariaplein en de Ribaucourtstraat bestaan er immers al concrete plannen voor de heraanleg ervan. Een autovrij Zwarte Vijversplein is dan het sluitstuk van een groene woon-winkel- en wandelzone.”

Branding als mediterraans shoppingparadijs
Naast deze ingrepen in de mobiliteit en de openbare ruimte, wil Jef Van Damme ook het imago van Molenbeek centrum aanpakken. “Vertrekkende van de bestaande situatie, kunnen we van het centrum van Molenbeek een mediterraans shoppingparadijs maken: er moet een marketingstrategie komen voor deze winkelzone, we moeten extra winkels aantrekken en er moeten een aantal horeca-zaken bijkomen. Waarom bijvoorbeeld geen wijnbar met een groot terras op het Gemeenteplein?

Jef Van Damme: “Door de troeven van het centrum van Molenbeek in de verf te zetten en door de pijnpunten systematisch maar resoluut weg te werken, kunnen we deze wijk op de nationale kaart zetten. Bovendien kunnen we daarmee de levenskwaliteit in één van de meest dichtbevolkte wijken van Europa aanzienlijk verbeteren (>20.000 bewoners per km2). Molenbeek moet ambitieuzer durven zijn, en mijn ambitie is een mediterraanse shoppingreferentie te worden in combinatie met een kwaliteitsvolle en groene publieke ruimte.”

bekijk de presentatie hier.

bekijk een korte samenvatting hier.