Molenbeek voert autobeleid

donderdag 14 april 2016
Terug naar overzicht

Molenbeek voert autobeleid

Meer auto’s en minder zachte weggebruikers, dat lijkt de keuze van het huidige gemeentebestuur in Molenbeek. Want vandaag wordt er een autobeleid gevoerd. De auto krijgt steeds meer plaats, terwijl er geen fietsinfrastructuur bij komt.

Mensen aansporen tot het juiste gedrag, dat probeert een goed politiek beleid te doen. Als de bevolking in een gemeente toeneemt, is meer investeren in wagens niet efficiënt. Want als al die mensen zich met de wagen verplaatsen, slibben de wegen dicht. Er zijn dus andere maatregelen nodig.

Zo pakte Jef het aan

In het vorige gemeentebestuur (2006-2012) was Jef Van Damme schepen van mobiliteit. Hij voerde een beleid dat resoluut koos voor meer plaats voor voetgangers en fietsers en minder voor auto's. Zo verdween de parking op het gemeenteplein, werd het Hertogin van Brabantplein gedeeltelijk autovrij en kwamen er vele kilometers extra fietspad bij. In aanloop van de verkiezingen van 2012 lanceerde Jef zelf het voorstel om een deel van de Gentse Steenweg autovrij te maken.

Jef: ‘Vandaag ben ik oppositieraadslid. Ik verdedig nog altijd dezelfde principes. Ik lanceerde samen met de Vierwindenschool en met Ecole Saint-Ursule en honderden ouders het voorstel om de Merchtemse steenweg autovrij of autoluw te maken.’

Zo pakt het huidige gemeentebestuur het aan

Het huidige gemeentebestuur realiseerde nog geen enkel project voor meer openbare ruimte, groen en autoloze of -luwe zones. Nochtans zitten er drie groene schepenen in het college. Blijkbaar wegen zij niet op het beleid. Enkele feiten.

Geen nieuw fietspad

De laatste drie jaar is er geen enkel nieuwe fietspad aangelegd op de Molenbeekse gemeentewegen.

Autoluwe zones in het slop

De bestaande autoluwe of vrije zones worden teruggeschroefd. Op het Gemeenteplein blijven wagens zich parkeren. Nochtans is dat verboden. Het gemeentebestuur laat betijen.

Sinds enkele maanden wordt er terug massaal geparkeerd op het Hertogin Van Brabantplein. Ook hier grijpt de gemeente niet in. Paaltjes die het plein afschermen worden na de marktdag niet terugplaatst. Er wordt ook niet geverbaliseerd.

Alle suggesties afblokken

Initiatieven vanuit scholen en burgers worden genegeerd. De petitie van de scholen in de Merchtemse Steenweg telde 500 handtekeningen, maar na een testfase van amper een week werd de autoluwe straat opnieuw een sluipverkeerstraat. Nochtans zijn de ondertekenaars mensen uit de buurt, met een terechte wens. In een straat waar veel kinderen school lopen, moet je autoverkeer ontmoedigen.

Laat je stem horen

Jef: ‘Het gemeentebestuur moet de belangen van alle Molenbekenaren verdedigen. Minstens de helft van de Molenbeekse gezinnen heeft geen auto. Dus moet Molenbeek plaats bieden aan de zachte weggebruiker. Ik roep op het gemeentebestuur daarvan te overtuigen en massaal de petities te tekenen. Veel handtekeningen van mensen uit de buurt, dat is een sterk signaal.’

Petitie Gentse Steenweg: teken hier

Petitie Vierwinden: teken hier

Petitie Hertogin Van Brabantplein: teken hier