?Overstapparkings belangrijk voor leefbaarheid Brussel?

zaterdag 19 mei 2012
Terug naar overzicht

?Overstapparkings belangrijk voor leefbaarheid Brussel?

“Het dossier van de pendelparkings ligt al 3 jaar stil. Terwijl dit soort parkings net één van de kansen is om minder verkeer in de binnenstad te hebben”, zegt Brussels parlementslid Jef Van Damme. “ik vraag dan ook dat er dringend enkele parkings deftig in werking worden gesteld. De slagbomen om bijvoorbeeld parking COOVI enkel voor Mobib-kaarthouders toegankelijk te maken, zijn nog steeds niet geïnstalleerd.”

Brussels parlementslid Jef Van Damme stelde eind april in de commissie Infrastructuur een vraag over de stand van zaken van de pendelparkings, de parkings waar pendelaars met een MOBIB-kaart hun wagen konden achterlaten en met het openbaar vervoer verder de stad konden intrekken. “Het gaat hier over 6 overstapparkings die de Brusselse regering geselecteerd heeft, samen goed voor 6900 plaatsen. Concreet zouden de parkings van Delta, Kraainem en COOVI uitgebreid worden met 1000 plaatsen en die van Roodebeek met 500 plaatsen. Daarnaast zouden er ook 2 nieuwe overstapparking op de Heizel en aan Vorst-zuid komen, goed voor 2500 extra parkeerplaatsen. In het IRIS II-plan van 2010 spreekt men daarbovenop zelfs over nieuwe Brusselse parkeerterreinen aan Bordet, Berchem, Reyers, Weststation, Beekkant en Moensberg, voor een totale capaciteit van 16.200 parkeerplaatsen. Jammer genoeg is er nog geen enkele overstapparking echt in werking getreden en zijn sommige plannen voor nieuwe overstapparkings alweer afgevoerd.”

Jef Van Damme kijkt vooral naar het voorbeeld van COOVI: “Alle voorzieningen om de parking af te sluiten zijn al drie jaar aanwezig, maar de slagbomen staan er nog niet. Gevolg: buurtbewoners maken ook gebruik van de 200 parkeerplaatsen en daardoor is er voor de pendelaars elke dag parking te kort.”

Volgens bevoegd minister Grouwels is een technisch probleem met de Mobib-kaart de oorzaak van de vertraging, iets wat de MIVB ontkent. Bovendien wijst zij er ook op dat het Gewestelijk Parkeeragentschap dat voor het beheer van deze parkings moet instaan, nog niet opgericht is.

“Dit is een onaanvaardbare uitleg”, zegt Jef Van Damme. “De MIVB, waarvan Grouwels voogdijminister is, zegt dat ze het materiaal geleverd heeft. Het beheer kan tijdelijk wel door een andere partner gedaan worden. Grouwels kan dus met een heel eenvoudige ingreep kan ze de slagbomen laten werken. Dit hoeft toch geen 3 jaar te duren? Ondertussen zijn de pendelaars het slachtoffer, maar ook de inwoners van Brussel die hierdoor meer autoverkeer in hun omgeving te slikken krijgen."

Jef Van Damme pleit ervoor om werk te maken van kwaliteitsvolle overstapparkings aan de rand van de stad. “Daarvoor moeten de huidige parkings beter beheerd en ook uitgebreid worden, en moeten de voorziene nieuwe parkings er komen. Dit is belangrijk voor de leefbaarheid van Brussel. Ook overstapparkings buiten het Brussels Gewest kunnen helpen, bijvoorbeeld aan de GEN-stations”