sp.a Bxl blij Iris II onder stof gehaald

woensdag 17 maart 2010
Terug naar overzicht

sp.a Bxl blij Iris II onder stof gehaald

Jef Van Damme: “We hebben het concrete plan nog niet kunnen inkijken. We moeten ons dus baseren op de informatie via de pers. Hieruit blijkt dat het de kern van het IRIS-plan zoals voorgesteld door sp.a in de vorige regering behouden blijft, met toevoeging van enkele punten."

De creatie van zones in de stad die enkel vrij toegankelijk zijn voor milieuvriendelijke voertuigen, is het onderzoeken waard. Jef Van Damme, die al fietsend de klimaattop in Kopenhagen bezocht, weet dat Duitsland hier al mee experimenteerde: zo bezit Düsseldorf al dergelijke umweltzones.

Het aanpakken van de verschillende belastingen staat al lang op de agenda, maar daar geraakt men blijkbaar niet uit. “De stadstol vinden wij geen goed idee, maar laat ons de discussie in alle openheid voeren. Als je een tol invoert dan is het enige criterium ‘geld': wie kan betalen mag met zijn 4x4 de stad in, de rest niet. Wij pleiten eerder voor een slimme kilometerheffing op basis van objectieve criteria zoals de vervuilingsgraad van de wagen.”

Tenslotte mogen deze maatregelen er ook niet toe leiden dat het openbaar vervoer vergeten wordt. De Brusselse regering heeft fors bespaard op openbaar vervoer en de voorgestelde wijzigingen in het IRIS-plan gaan helemaal voor bij aan het openbaar vervoer. Nochtans is het openbaar vervoer nog steeds de grootste hefboom om de afhankelijkheid van de auto te verminderen.

Het Brussels parlementslid is wel verwonderd over de chaotische communicatie van de regering. Eerst blijft het maandenlang stil over het IRIS II-plan dat zo goed als klaar was en trouwens al in eerste lezing goedgekeurd door de vorige regering. Nu wordt er dan toch gecommuniceerd maar de staatssecretaris wordt onmiddellijk teruggefloten door zijn voogdijminister. Jef Van Damme: ‘Wij zeggen al vanaf het begin van deze legislatuur dat de bevoegdheden mobiliteit en openbare werken onder één minister moeten vallen. Ons punt is hierbij nogmaals bewezen’.

Jef Van Damme besluit ‘Brussel heeft nood aan een daadkrachtig mobiliteitsbeleid, niet aan ruziënde ministers.’