Veel betalen, weinig service

maandag 27 juni 2016
Terug naar overzicht

Veel betalen, weinig service

In 2008 moesten de banken gered worden en de Belgen droegen daar massaal toe bij. Alleen kregen ze weinig in ruil. Vandaag worden veel bankkantoren gesloten. Ik schreef er in maart een opiniestuk over. Ik stuurde dat stuk ook per brief naar de banken. Van twee banken kreeg ik een antwoord. 

If you pay peanuts, you get monkeys. Dat is een Engelse uitdrukking en het betekent zoiets als: wie weinig betaalt, krijgt ook geen service. Alleen is vandaag het omgekeerde aan de hand. Tijdens de bankencrisis hebben de Belgen wél veel betaald om de banken te redden. Toch krijgen ze nu weinig service.

Dat klaagde in aan in mijn opiniestuk. Belfius en BNP Paribas Fortis stuurden mij een antwoord. Dat siert hen. Ze becommentariëren de kosten van reddingsoperatie en beargumenteren dat ze inzetten op digitale service, omdat dat nu eenmaal de toekomst is.

Maar ik kijk vooral naar de feiten. Veel kantoren sluiten de deuren. In mijn gemeente zijn er almaar minder bankautomaten waar je geld kunt afhalen. De banken zijn vooral bezig met winst maken. De dienstverlening aan gewone burgers is daaraan ondergeschikt.

Lees het antwoord van Belfius en het antwoord van BNP Paribas Fortis.

foto: The City, London door Mariano Mantel