Zichtbare maatregelen voor onzichtbare verkeersslachtoffers

woensdag 07 september 2011
Terug naar overzicht

Zichtbare maatregelen voor onzichtbare verkeersslachtoffers

sp.a-parlementsleden Jef Van Damme en Sophie Brouhon trekken aan de alarmbel over de luchtkwaliteit in Brussel

Uit een studie van de gespecialiseerde organisatie “Aphekom” blijkt dat de luchtkwaliteit in Brussel bij de slechtste is in Europa. “De gevolgen voor de volksgezondheid zijn enorm,” zegt Sophie Brouhon, lid van de Commissie Leefmilieu in het Brussels parlement. “In de zeven slechts scorende steden samen, waaronder Brussel, zouden volgens de studie jaarlijks 500.000 mensen vroegtijdig overlijden aan de gevolgen van luchtverontreiniging. We staan vandaag verder dan ooit van een gezond stedelijk leefmilieu. De stad slibt dicht, en dat beginnen we stilaan ook te voelen in onze longen. Er zijn noodmaatregelen nodig om de volksgezondheid te beschermen.”

Volgens mobiliteitsexpert Jef Van Damme moet de Brusselse regering dringend een aantal mobiliteitsmaatregelen nemen die een impact hebben op de luchtkwaliteit. “Dat kan met enkele slimme ingrepen,” aldus Van Damme. “Er is heus geen revolutie nodig om snel resultaat te boeken, er zijn ook eenvoudige oplossingen die niet per sé veel geld kosten.” Een overzicht van een aantal dringende maatregelen:

 

Zet de 19 gemeenten op één lijn en voer autoluwe zones in

Van Damme: “In een autoluwe binnenstad wordt de bezoeker die met de auto toekomt meteen naar een ondergrondse parking geleid, de bewoner rijdt in een lus van eenrichtingsstraten. Steden als Leuven, Gent, Namen hebben dit jaren geleden al ingevoerd. In Brussel is er nog altijd doorgaand verkeer op de centrumlanen. Laten we beginnen met een belangrijk symbool, en het Beursplein verkeersvrij maken.”

 Verhoog de aantrekkelijkheid en de capaciteit van het openbaar vervoer

Voor de pendelaar moet de aantrekkelijkheid en de capaciteit van het openbaar vervoer verhoogd worden. Het openbaar vervoer moet sneller en regelmatiger door aparte busbanen te voorzien en verkeerslichten af te stemmen op tram en bus. “Dat is geen dure maatregel, maar het is wel cruciaal,” zegt Jef Van Damme. “Het openbaar vervoer moet een werkelijk alternatief zijn voor wie nu nog steeds elke dag in de file gaat staan. Dat kan enkel als de snelheid en de capaciteit verhoogt en de stiptheid verbetert.”

Schaf parkeerplaatsen af en vervang ze door vrijliggende fietspaden

“Minder parkeerplaats op de eindbestemming is de beste manier om het autoverkeer te verminderen. De vrijgekomen plaats kan volledig naar vrije busbanen of fietspaden gaan,” aldus Van Damme.

Investeer in hybride en elektrische voertuigen

Van Damme: “De meeste steden hebben hun oude bussen vervangen door ecologische electrische of hybride exemplaren. Brussel hinkt hier zwaar achterop. Vandaag rijden er nog steeds bussen rond die zwarte roetpluimen uitbraken. Ook het autodeelsysteem Cambio en de taxi’s zouden definitief moeten overschakelen op elektrische of hybride voertuigen.”

 Bouw een logistiek platform in het noorden van Brussel

 “In het centrum van Brussel rijden nog steeds zware vrachtwagens af en aan om de stad te bevoorraden. We kunnen dat niet langer volhouden. Er is nood aan een logistiek platform aan de rand van de stad van waaruit Brussel kan bevoorraad worden met kleine, elektrische of hybride voertuigen. Stille elektrische bestelwagens kunnen ’s morgens vroeg, voor de ochtendspits de warenhuizen bevoorraden,” aldus Van Damme.

Zet druk op de federale overheid om de fiscale voordelen op dieselwagens af te schaffen

Van Damme: “De fiscale voordelen voor bedrijfswagens waaronder vele dieselwagens kosten de belastingbetaler jaarlijks 4,1 miljard euro. De subsidie haalt elk doordacht mobiliteitsplan onderuit, omdat vele werknemers sowieso een vervuilende wagen krijgen om vervolgens mee in de file te gaan staan. Laten we dat systeem niet langer subsidiëren en de besparing investeren in het openbaar vervoer.”