
Tweetaligheid gemeentediensten laat te wensen over
Een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen peilde ik naar de tevredenheid over dienst bevolking van de 19 Brusselse gemeenten, met vragen over de bereikbaarheid, de prijs van de documenten, het algemeen comfort, de wachttijden en de ontvangst in het gemeentehuis.
Over het algemeen zijn de mensen vrij positief over de dienst bevolking van hun gemeente: de dienst is gemakkelijk bereikbaar en de ambtenaren zijn vriendelijk. Maar er zijn ook pijnpunten.
Tweetaligheid
De meeste Nederlandstaligen vinden dat de tweetaligheid van de dienst te wensen overlaat. Uit de vele commentaren in de online enquête, blijkt dat je als Nederlandstalige nog altijd niet in je eigen taal wordt geholpen. Eigenlijk is het erg dat we sowieso de vraag moeten stellen in een enquête. Het zou een evident moeten zijn dat je ook in het Nederlands wordt geholpen.
Openingsuren
Uit de commentaren blijkt duidelijk dat bezoekers meer avonduren willen. Daarnaast vraagt een aantal mensen zich terecht af waarom er niet meer online gewerkt wordt.
De gemeentediensten moeten dus niet meer open zijn, wel op andere uren open zijn, zoals ’s avonds laat en ’s morgens vroeg. Ik vind dat er zeker twee keer per week een avonddienst moet zijn, waarvan één avond tot 20:00 uur. Nu is maar één gemeente open tot 19:45 uur.
Prijs van de documenten
Verder zijn mensen absoluut niet tevreden over de prijs van de documenten, zowel in de zogenaamde rijkere gemeenten als in de armere gemeenten.
Dat zou dus goedkoper moeten. Basisdocumenten zoals een bewijs van goed gedrag en zeden of een geboorte-uittreksel moeten gratis zijn. Betalende documenten, zoals een paspoort moeten overal evenveel kosten.
U kunt de online enquête nog altijd invullen.
Daar ziet u ook de resultaten per gemeente.