
Corona versterkt ongelijkheid onderwijs
De Louis-Paul Boonkring organiseerde een zeer interessant debat over het verband tussen corona en de ongelijkheid in het onderwijs. Samen met een Molenbeekse leerkracht en een ervaren onderwijsexpert, was ik één van de genodigden.
Tijdens het debat sprak leerkracht Els van de Vier-Windenschool vrijuit over haar ervaringen met lesgeven tijdens deze gezondheidscrisis. Voor een wetenschappelijke onderbouwing werd beroep gedaan op de expertise van onderwijsprofessor Ides Nicaise. Hij doet al jarenlang onderzoek naar ongelijkheid in ons onderwijs en is een referentie in de academische wereld. Hij kon afgelopen periode vaststellen dat het sluiten van de scholen en het online lesgeven de reeds bestaande ongelijkheid tussen kinderen vergroot. Ik gaf toelichting bij wat we als gemeente zelf kunnen doen. Het debat is hier integraal te bekijken.
De impact van de crisis in Molenbeek
Het is momenteel nog iets te vroeg om de volledige impact van de gezondheidscrisis op het onderwijs in Molenbeek in te schatten. Toch zijn er al allerhande signalen die aantonen dat het sluiten van de scholen wel degelijk een effect zal hebben op de langere termijn. Zo vrezen we een beetje voor de eindresultaten van de huidige leerlingen in het zesde leerjaar. Vorig schooljaar werd er immers vooral gefocust op het 1ste en 6de leerjaar, zij mochten als eerste terug naar school. Uit een rondvraag op onze gemeentescholen blijkt toch dat er in het algemeen extra problemen zijn met vaardigheden en kennisverwerving van leerlingen.
We zullen de situatie nauwgezet blijven opvolgen en kunnen gelukkig rekenen op een zeer sterk schoolteam met geëngageerde directies en leerkrachten. Toch moet deze crisis ook gebruikt worden om problemen structureel aan te pakken. Zo vind ik dat de zomervakantie met minstens 2 weken ingekort moeten worden en dat die vakantiedagen gebruikt moeten worden voor een betere spreiding doorheen het jaar. Om de lange zomervakantie op te vangen hebben we zelf het initiatief genomen om een zomerschool te organiseren. De evaluatie van deze twee weken was enorm positief en we willen dit dan ook structureel kunnen integreren in ons Molenbeekse gemeenteonderwijs.
Foto: GBS Windroos