
Heraanleg Sainctelette en park aan kanaaloever
De heraanleg van het toekomstig park van 28.000m² aan de havenlaan is gestart. Ondertussen is ook het openbaar onderzoek begonnen voor het vlakbij gelegen Saincteletteplein.
Beliris en Brussel Leefmilieu zijn verantwoordelijk voor de heraanleg van de publieke ruimte aan de kanaaloevers tussen Sainctelette en Thurn & Taxis. Een deel van deze site werd jarenlang beheerd door Toestand met het succesvolle Allee du Kaaiproject.
Een park met faciliteiten voor iedereen
De tijdelijke bezetting loopt nu ten einde, maar de ideeën en dynamiek die ontstaan zijn werden meegenomen in de nieuwe plannen. Het park wordt zo toegankelijk mogelijk met verschillende ontspannings- en sportmogelijkheden. Zo is er ook ruimte voor een nieuw skatepark onder de nieuwe Suzan Danielbrug en twee multisportterreinen. Het voormalig pakhuis van Ackermans zal omgevormd worden tot een parkwachtershuis en bistro met een polyvalente ruimte voor de buurt. De kaaien zullen een aangename wandelzone worden met veel meer groen en 126 nieuwe bomen.
De werken zullen zo’n twee jaar duren. Het eerste jaar zal er worden gewerkt tussen Sainctelette en de Suzan Danielbrug, daarna is het deel tussen de Suzan Danielbrug en de Redersbrug aan de beurt. In totaal wordt het bedrag van de werken geschat op 14,8 miljoen euro. Bekijk hier een mooi simulatiefilmpje van het toekomstige park.
Openbaar onderzoek Sainctelette
Ondertussen is het openbaar onderzoek van start gegaan voor de langverwachte heraanleg van het Saincteletteplein en het IJzerplein. Brussel Mobiliteit wilt met de nieuwe plannen de levenskwaliteit in de buurt aanzienlijk verhogen en de doorstroming van alle weggebruikers verbeteren. Momenteel is het plein en de brug allesbehalve toegankelijk voor zwakke weggebruikers en niet voor niks één van de onveiligste kruispunten van Brussel. Voetgangers en fietsers zullen met de heraanleg meer (adem)ruimte krijgen. Er wordt ook ingezet op vergroening en verbinding tussen de Molenbeek en Stad Brussel. De werken zouden normaal eind 2023 kunnen beginnen. Maar eerst is er dus nog ruimte voor opmerkingen en bezwaren via het openbaar onderzoek dat je hier kan raadplegen!
Foto: Simulatie van het studiebureau Tractebel