
Een nieuwe fietslink tussen kanaal en Weststation
In 2020 kreeg de Vandenpeereboomstraat langs de site van het Weststation al een veilige fietsinfrastructuur. Ook langs het kanaal kan je veilig fietsen, maar tussen deze twee plaatsen ontbrak een veilige en comfortabele fietsverbinding. Met de heraanleg van de Onafhankelijkheidstraat komt hierin verandering, mede dankzij extra steun van de Koning Boudewijnstichting.
De Onafhankelijkheidstraat is een lange maar smalle straat van net geen kilometer met éénrichtingsverkeer en fietsmarkeringen langs beide kanten. De straat is echter in slechte staat, onder andere door de werken die de nutsmaatschappijen (Sibelga, Vivaqua,..) er de afgelopen jaren uitvoerden. Ook de voetpaden liggen er niet goed bij.
Vrij liggende fietsinfrastructuur
Een heraanleg is dus nodig en biedt een opportuniteit om een belangrijke ‘missing link’ voor de fietser in Molenbeek weg te werken. Er is immers geen veilige fietsverbinding tussen het kanaal en de site van het Weststation. Meer en meer Molenbekenaren nemen de fiets, ook kwetsbaardere ouderen en jongeren
Daarom zijn afgescheiden, vrij liggende fietspaden voor mij een prioriteit, ondanks het feit dat de gewestelijke overheidsadministraties hier eigenlijk geen voorstander van zijn of geen prioriteit in zien. Als schepen van 2006 tot 2012 ijverde ik al voor een vrij liggend fietspad langs het kanaal en op de Mettewielaan. We hebben dit jaar ook al vrij liggende fietspaden aangelegd in de De Koninckstraat.
Veiliger en groener
De plannen voorzien in een volledige heraanleg van de straat met een doorlopend vrij liggend fietspad richting Weststation. We zorgen voor een grondige vergroening van de straat met tientallen extra bomen, groenzones en waterinsijpeling. Bovendien zullen de oversteekplaatsen extra beveiligd worden en komen er nieuwe verkeersremmers. Doorgaand verkeer wordt geweerd door de verschillende stukken van de straat in tegenovergestelde rijrichting te plaatsen. De geschrapte parkeerplaatsen (15) worden gecompenseerd door de vernieuwde ondergrondse parking in de J-B Decockstraat.
In totaal gaat het over een project van meer dan 2 miljoen euro. We kregen een belangrijke extra financiële injectie van bijna 400.000 euro via het Fonds Bike beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Dit fonds, gespijsd door een anonieme weldoener, steunt ambitieuze projecten ter ondersteuning van het fietsbeleid in Brussel. De werken gaan van start na de zomer van volgend jaar en moeten afgerond zijn in de winter van 2023-2024.